Menu

Algemene voorwaarden en Klachtenprocedure

  • Definities

 

  1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
  1. Het kantoor: Strijp advocatuur.
  2. De (betrokken) Advocaat: een Advocaat werkzaam bij het kantoor.
  3. De Cliënt: de contractspartij van de Advocaat die de opdracht aanvaardt.
  4. Honorarium: de financiële vergoeding (tijdsevenredig of anderszins) exclusief verschotten en reiskosten als onder sub e en f is bedoeld, die de betrokken Advocaat voor uitvoering van de opdracht met de Cliënt is overeengekomen.
  5. Verschotten: de kosten die de betrokken Advocaat in het belang van de uitvoering van de opdracht maakt.
  6. Reiskosten: de vergoeding voor de, in het belang van de uitvoering van de opdracht gemaakte reiskosten.
  • Toepasselijkheid

 

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle met het Kantoor en (betrokken) Advocaat aangegane overeenkomsten, hierna “Advocaat”, tenzij voorafgaande aan de totstandkoming van de betreffende overeenkomst uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
  • Opdracht

 

  1. De Overeenkomst (van opdracht) tussen de Cliënt en de Advocaat komt pas tot stand nadat de Advocaat deze heeft aanvaard. Opdrachten leveren enkel een inspanningsverplichtingen op.
  2. De toepasselijkheid van artikelen in titel 1 boek 7 Burgerlijk Wetboek en de artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 BW is uitgesloten. Onverminderd het overigens in de wet bepaalde kunnen zowel de Cliënt als de Advocaat de opdracht te allen tijde door opzegging doen eindigen, mits dat schriftelijk gebeurt met inachtneming van een, gelet op de omstandigheden, redelijke termijn. Ingeval de Advocaat de opdracht opzegt, zal hij dit doen met inachtneming van een zodanige termijn en op zodanige wijze dat de belangen van de Cliënt zoveel mogelijk worden gediend. Deze termijn wordt in beginsel op twee weken gesteld.
  3. De Cliënt stemt ermee in dat de Advocaat (bepaalde delen van)de opdracht kan laten uitvoeren door een of meer (in)direct aan het kantoor verbonden advocaten onder diens verantwoordelijkheid.
  4. De Cliënt is ervan op de hoogte dat de Advocaat de door de Orde van Advocaten opgelegde gedragsregels en de Wwft bij de uitoefening van zijn praktijk dient te respecteren. De Cliënt aanvaard de gevolgen die hieruit kunnen voortvloeien.
  5. Door het van toepassing verklaren van deze algemene voorwaarden heeft de Cliënt, in het geval van (gedeeltelijke) overdracht van de onderneming van het Kantoor, dan wel de Advocaat in de ruimste zin van het woord, er reeds nu en dus bij voorbaat medewerking verleend aan de omstandigheid dat de rechtsverhouding tussen partijen in het kader van de (gedeeltelijke) overdracht (gedeeltelijk) op een derde overgaat. Hiertoe wordt onder andere (maar niet uitsluitend) verstaan het overdragen van de onderhavige overeenkomst aan een derde(n) aan het kantoor gelieerde onderneming.
  6. Eventueel intellectuele eigendomsrechten (zoals – maar niet beperkt tot- auteursrechten, tekening- en modelrechten, octrooirechten, topografierechten, kwekersrechten, naburige rechten, handelsnaamrechten, merkenrechten, databankrechten) worden niet van de ene op de andere partij overgedragen.
  • Declaraties/tarieven/voorschot

 

  1. Voor de uitvoering van de opdracht is de Cliënt het honorarium op basis van het uurtarief maal het aantal gewerkte uren, vermeerderd met de verschotten (zoals griffierecht, deurwaarderskosten, leges) reiskosten en omzetbelasting (hoog tarief) verschuldigd.
  2. Ter bepaling van de hoogte van het honorarium hanteert de Advocaat in beginsel de tarieflijst van het kantoor. De tarieven worden de Cliënt op diens verzoek ter hand gesteld.
  3. De overeengekomen jaarlijkse indexering is opeisbaar verschuldigd, ook al wordt van de aanpassing aan Cliënt geen afzonderlijke mededeling gedaan. Indexering vindt elk jaar op 1 januari, voor het eerst per de eerst 1 januari nadat de opdracht is aanvaard, plaats. De indexering vindt plaats met een redelijk percentage, welke tenminste wordt vastgesteld op (1) €5,00, dan wel (2) het consumentenprijsindez (CPI). Indien het CBS bekendmaking van CPI staakt, zal een zoveel mogelijk daaraan aangepast of vergelijkbaar indexcijfer worden gehanteerd.
  4. De Advocaat is steeds gerechtigd van de Cliënt de betaling van een voorschot te verlangen. Indien het verloop van de zaak daartoe aanleiding geeft, kan de hoogte van het voorschot in een later stadium worden aangepast. Indien de Cliënt nalaat het voorschot, dan wel de tussentijdse verhoging te betalen, heeft de Advocaat het recht de uitvoering van de opdracht op te schorten. Een ontvangen voorschot wordt verrekend met de eindafrekening van de opdracht.
  5. In zaken die worden behandeld op basis van het wettelijke systeem van gefinancierde rechtshulp, geldt het bepaalde in dit artikel slechts voor de verschotten, de op grond van de afgegeven toevoegingsbeslissing voor rekening van de Cliënt komende eigen bijdrage, het verschuldigde griffierecht en externe kosten die niet onder de toevoeging worden vergoed.
  • Betaling

 

  1. betaling van de declaraties van de betrokken Advocaat dient, zonder opschorting, aftrek, korting of schuldverrekening te geschieden binnen 14 dagen na declaratiedatum. Bij overschrijding van deze termijn is de Cliënt een vertragingsrente van 1,5% per maand verschuldigd.
  2. De kosten verbonden aan betaling zijn voor rekening van Cliënt.
  3. Betaling door Cliënt houdt erkenning van de verschuldigdheid van de declaratie(s) in.
  4. Indien de Advocaat, al dan niet zelf, invorderingsmaatregelen treft tegen de Cliënt die in verzuim verkeert, komen de kosten vallend op die invordering ten laste van de Cliënt.
  5. Als de Opdrachtgever niet handelde in de uitoefening van een beroep of bedrijf, maakt Opdrachtnemer aanspraak op incassokosten conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  6. Als de Opdrachtgever handelde in de uitoefening van een beroep of bedrijf dan maakt de Opdrachtnemer aanspraak op een vergoeding en betaling van de buitengerechtelijke (incasso)kosten, welke nu alsdan worden vastgesteld op een bedrag gelijk aan 10% van de totaal openstaande hoofdsom met een minimum van €250,00 voor iedere gedeeltelijke of volledig onbetaald gelaten factuur.
  7. Indien een Cliënt in verzuim is met de betaling van hetgeen door hem is verschuldigd het recht zijn werkzaamheden ten behoeve van de Cliënt op te schorten. De betrokken Advocaat aanvaard geen aansprakelijkheid voor eventuele schade die Cliënt lijdt, welke ontstaat als gevolg van een opschorting van de werkzaamheden als hier bedoeld.
  8.  
  • Aansprakelijkheid

 

  1. De aansprakelijkheid van de (betrokken) Advocaat voor schade voortvloeiend uit of verband houdende met de uitvoering van een opdracht, is steeds beperkt tot het bedrag waarop de aansprakelijkheidsverzekering van de betrokken Advocaat, in het desbetreffende geval aanspraak geeft, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico. Een kopie van de huidige polis ligt ter inzage op het kantoor.
  2. De Cliënt vrijwaart het Kantoor en/of de (betrokken) Advocaat voor aanspraken van derde(n) wegens schade die is veroorzaakt, dan wel zal worden, als gevolg van de betrokkenheid van de Advocaat dan wel ten gevolge van de omstandigheid dat de Cliënt aan het Kantoor en/of de (betrokken) Advocaat onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt.
  3. Mocht in voorkomend geval de aansprakelijkheidsverzekering niet tot uitkering overgaan dan is de aansprakelijkheid van het Kantoor en/of de (betrokken) Advocaat beperkt tot maximaal eenmaal de factuurwaarde van de dienstverlening, althans tot dat gedeelte van de dienstverlening waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. Deze laatste beperking van de aansprakelijkheid van het Kantoor en/of de (betrokken) Advocaat geldt niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van het Kantoor en/of de (betrokken) Advocaat.
  4. Alle rechtsvorderingen op het Kantoor en/of de (betrokken) Advocaat, aanspraken op schadevergoeding daaronder begrepen, verjaren en/of vervallen na één jaar nadat de betreffende vordering/aanspraak is ontstaan.
  5. Het Kantoor en/of de (betrokken) Advocaat is voor eventuele tekortkomingen van derde(n) niet aansprakelijk.
  • Derdengelden 

 

    1. Derdengelden worden ontvangen op een bankrekening van de Stichting Beheer Derdengelden Strijp Advocatuur. Ter compensatie van de kosten van gebruik van de rekening van de Stichting Derdengelden, wordt derhalve over derdengelden als hier is bedoeld geen rente vergoed.
  • Bescheiden

 

  1. De Cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid en de betrouwbaarheid van de door hem verstrekte informatie en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn.
  2. De Cliënt vrijwaart Strijp advocatuur en het advocatenkantoor voor schade die het gevolg is van onjuiste of onvolledige bescheiden.
  3. Indien de Cliënt de voor de uitvoering van de opdracht door het advocatenkantoor nuttig, nodig of wenselijk geachte gegevens, documenten of materialen niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van het advocatenkantoor stelt of indien de Cliënt op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft het advocatenkantoor het recht tot gehele of gedeeltelijke opschorting van de uitvoering van de opdracht en heeft het advocatenkantoor tevens het recht om de daardoor ontstane kosten volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening te brengen, een en ander onverminderd het recht van het advocatenkantoor tot uitoefening van enig ander wettelijk en/of overeengekomen recht. Het advocatenkantoor is in dat geval niet aansprakelijk voor schade die ontstaat als gevolg van deze opschorting.
  • Digitaal dossier en archivering

 

  1. Binnen het kantoor wordt gestreefd naar een paperless omgeving. Hiermee wordt bedoeld dat stukken enkel digitaal worden bewaard. Gedurende de looptijd van het dossier worden de in het dossier aanwezige originele stukken dan ook aan de Cliënt verstrekt
  2. Het dossier wordt gedurende de wettelijke termijn na het eind van de zaak bewaard.
  3. De Cliënt heeft het recht het dossier in te zien of hier een afschrift van op te vragen. Dit geldt niet als de informatie in het dossier over andere personen gaat en de privacy van anderen schendt. De persoonlijke werkaantekeningen van de Advocaat maken geen deel uit van het dossier en vallen daarmee ook buiten het inzagerecht van de Cliënt.
  4. Het aanvragen van afschriften van het dossier brengt kosten met zich mee van €0,23 per pagina tot een maximum van €250,00 per verzoek.
  • Opzegging

 

  1. De Cliënt heeft ten allen tijde de bevoegdheid de opdracht door opzegging te beëindigen. Deze opzegging dient schriftelijk te geschieden.
  2. De betrokken Advocaat heeft de bevoegdheid de opdracht op te zeggen, met inachtneming van een zodanige termijn en op zodanige wijze dat de belangen van Cliënt zoveel mogelijk worden gediend. Deze termijn wordt in beginsel op twee weken gesteld.
  3. Het op het moment van eindigen van de opdracht door de Cliënt verschuldigde honorarium dient door de Cliënt overeenkomstig het bepaald in artikel V te worden voldaan. Eventuele “slotprestaties” (o.a. toesturen dossierstuken) hoeven door de Advocaat pas te worden verricht nadat deze laatste factuur volledig is voldaan.
  • Wijzing algemene voorwaarden

 

  1. Indien een of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig zijn of door een rechterlijke uitspraak worden vernietigd, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van kracht blijven. Partijen zullen over de bepalingen welke nietig zijn of vernietigd worden overleg plegen teneinde een vervangende regeling te treffen die in overeenstemming is met het geldende recht. Voor zover geen overeenstemming wordt bereikt heeft te gelden dat in plaats van het vernietigen of nietige deel geldt alsdan, ex 3:42 BW, als overeengekomen hetgeen partijen overeengekomen zouden zijn, indien zij de nietigheid of vernietigbaarheid gekend zouden hebben.
  2. Deze algemene voorwaarden kunnen (gedeeltelijk) eenzijdig door het kantoor, dan wel de betrokken Advocaat, worden gewijzigd. Waaronder in het geval een of meerdere voorwaarden door de rechter worden vernietigd, dan wel aanpassing is genoodzaakt vanwege wettelijke regelingen. De Cliënt zal van de wijziging(en) schriftelijk op de hoogte worden gesteld.
  • Geschillen

 

  1. Op de overeenkomst van opdracht tussen de betrokken Advocaat en de Cliënt is Nederlands recht van toepassing.
  2. Indien u vragen of bezwaren heeft over de behandeling van uw zaak en/of uw declaratie dient u deze in eerste instantie aan de betrokken Advocaat voor te leggen. Deze Advocaat zal u uitleg geven. Desgewenst kan het verschil van inzicht worden voorgelegd aan een – door de behandelende Advocaat voorgestelde – derde Advocaat, die het bezwaar zal beoordelen.
  3. Heeft u daarna toch nog bezwaren over de behandeling van uw zaak en/of declaratie, dan kunt u altijd de Deken van de Orde van Advocaten in het arrondissement waar het kantoor is gevestigd benaderen.
  4. Alle geschillen verband houdend met de opdracht als bedoeld onder lid a worden beslecht door de daartoe bevoegde rechter in het Arrondissement waar het kantoor is gevestigd.

U kunt de algemene voorwaarden hier downloaden.

Klachtenprocedure Strijp Advocatuur

Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:
– Strijp advocatuur: het samenwerkingsverband tussen verschillende advocatenkantoren die voor eigen rekening en risico hun advocatenpraktijk uitoefenen.
klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens de advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet;
– klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;
– klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht;

Artikel 2. Toepassingsbereik
1. Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen Strijp advocatuur dan wel een aan haar verbonden advocatenkantoor en de cliënt.
2. Strijp advocatuur draagt zorg voor klachtafhandeling conform de kantoorklachtenregeling.

Artikel 3. Doelstellingen
1. Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:
a. het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen;
b. het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te stellen;
c. behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling;
d. medewerkers te trainen in cliëntgericht reageren op klachten;
e. verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en klachtanalyse.

Artikel 4. Informatie bij aanvang dienstverlening
1. Deze kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt. De advocaat wijst de cliënt voor het aangaan van de overeenkomst van opdracht erop dat het kantoor een kantoorklachtenregeling hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.
2. Strijp advocatuur heeft in de overeenkomst van opdracht opgenomen bij welke onafhankelijke partij of instantie een klacht die na behandeling niet is opgelost kan worden voorgelegd ter verkrijging van een bindende uitspraak en heeft dit bij de opdrachtbevestiging kenbaar gemaakt.
3. Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling niet zijn opgelost worden voorgelegd aan bindend advies.

Artikel 5. Interne klachtprocedure
1. Indien een cliënt het kantoor benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid naar een door Strijp advocatuur aangewezen derde(n) die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris.
2. De klachtenfunctionaris stelt degene over wie is geklaagd in kennis van het indienen van de klacht en stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid een toelichting te geven op de klacht.
3. Degene over wie is geklaagd tracht samen met de cliënt tot een oplossing te komen al dan niet na tussenkomst van de klachtenfunctionaris.
4. De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen vier weken na ontvangst van de klacht of doet met opgave van redenen mededeling aan de klager over afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht wordt gegeven.
5. De klachtenfunctionaris stelt de klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen.
6. Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, tekenen de klager, de klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de gegrondheid van de klacht.

Artikel 6. Geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling
1. De klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd nemen bij de klachtbehandeling geheimhouding in acht.
2. De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.

Artikel 7. Verantwoordelijkheden
1. De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.
2. Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over eventueel contact en een mogelijke oplossing.
3. De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht.
4. De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier bij.

Artikel 8. Klachtregistratie
1. De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp.
2. Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.

U kunt de klachtenprocedure hier downloaden: klachtenprocedure

 

Deze pagina bewerken